Dag 8, het noordelijkse postkantoor - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu Dag 8, het noordelijkse postkantoor - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

Dag 8, het noordelijkse postkantoor

Door: Chantal van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 Juli 2011 | Spitsbergen, Longyearbyen

Vanmorgen stonden we ontzettend vroeg op. De wekker ging om 06:15, omdat we om 06:45 op een zodiac explore cruise zouden gaan voor ongeveer 1,5 uur. We voeren langs een vogelcliff (fjortende Julibukta in Krossfjorden) met Guillemots en papegaaiduikers. Dit was een geweldig gezicht!

Om 11:00 uur zijn we geland op Ny Alesund in Kongsfjorden. Dit is een stukje land waar tegenwoordig internationale wetenschappers communicatie onderzoek doen in vele gebieden, inclusief seismologie, atmosferisch, glaciologie en klimaat veranderingen. Wij mochten bij de tweede excursie vrij rondlopen en hadden hier ongeveer 2 uur voor. Wij hebben in deze 2 uur rond gelopen en gekeken in het museum dat gericht was op de geschiedenis van de mijnwerkers. Daarna hebben we nog een paar kaartjes gepost (Een tip, dit is het meest noordelijke winkeltje en het meest noordelijke postkantoor) voor als je een bijzondere kaart wil sturen wanneer je hier op reis bent.

Daarna zijn we terug gegaan naar de boot voor de lunch. Na de lunch hadden we een kleine 45 minuten voordat de 3e trip zou plaatsvinden. Deze was gepland op Ny Londen, Blomstranshalvoya. Hier mochten we opnieuw vrij rondlopen met gewapende staff leden op de uitkijkposten. Zodat we wel veilig waren, mocht er zomaar een beer opduiken. We hebben helaas geen ijsbeer van heel dicht bij kunnen bewonderen maar wel een rendier op ongeveer 50 meter afstand.
Er was een oude ruïne van een bedrijf dat tussen 1910 en 1920 actief was. Het is nu een cultureel erfgoed, en spullen mogen niet gepakt of verplaatst worden, en je mag er niet op lopen. Eigenlijk is het een sort open lucht museum. Er liggen een hoop spullen, denk hierbij aan een teil en zelfs een complete keuken met fluitketel op het gasfornuis. Wel heel vervallen, maar een ontzettend mooi gezicht!