Dag 1, De reis en de eerste kennismaking - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu Dag 1, De reis en de eerste kennismaking - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

Dag 1, De reis en de eerste kennismaking

Blijf op de hoogte en volg Chantal

06 Juli 2011 | Spitsbergen, Longyearbyen

Hallo volgers!

Wij weten niet wie jullie zijn, maar we gaan jullie tijdens onze reis zoveel mogelijk op de hoogte brengen van onze bevindingen en belevenissen tijdens de reis. We gaan jullie van alles vertellen en dat begint natuurlijk met de reis en vlucht naar onze eindbestemming, Spitsbergen (Svalbard).

Op 04-07-2011 zijn wij kwart over 6 van huis vertrokken om de filedrukte op maandagmorgen richting Schiphol , tot onze grote verbazing hebben wij 2 kleine opstoppingen gehad maar verder niet de files die wij hadden gedacht onderweg tegen te komen. We waren daarom ook al vrij vroeg op het vliegveld. Na dat we via de self-service hadden ingecheckt konden wij onze bagage droppen bij de afgifte balie. De vlucht Vertrok netjes op tijd en binnen no-time stonden wij niet meer op Schiphol maar op de luchthaven van Oslo (Gardermoen) Wij zijn eigenlijk direct na dat wij onze koffers hadden gehaald richting het eerste hotel gelopen en ondanks dat we eigenlijk 2 uur te vroeg waren voor de check-in, kregen we toch een kamer toegewezen. (Park inn, Radisson) een zeer netjes hotel.

Op 5 juli hebben wij onze tassen weer gepakt om door te reizen naar onze uiteindelijke bestemming. Om 08:00 hebben wij het Park inn hotel verlaten om ons richting de luchthaven te bevinden (ongeveer 5 minuten lopen) We moesten inchecken op sectie E of F, maar door drukte werden wij doorverwezen naar sectie G, nadat ongeveer 30 minuten wachten waren wij aan de beurt en werd ons gezegd dat wij ons niet hier in konden checken omdat wij backpacks bij ons hadden. Wij moesten ons melden bij Special luggage sectie A. Nadat we onze tassen daar hadden afgegeven konden we door de douane en richting ons vliegtuig. We moesten nog een kleine 20 minuten wachten voordat we aanboord konden. Het aanboord gaan ging soepel en voor 09:55 zat iedereen in het vliegtuig. Klaar om te vertrekken zou je denken? Nou niet dus.

Eerst stonden we een kleine 10 minuten aan de grond zonder dat we iets wisten, daarna kregen we via de intercom te horen dat er problemen waren met de GPS. Hierdoor konden we niet vertrekken. Ze wilden dit snel oplossen zodat we alsnog spoedig konden vertrekken. Dit was echter niet het geval en er moesten technische medewerkers van de luchthaven bijkomen om het probleem te zoeken. In de cabine liften zij de systeemplafonds er uit om te kijken waar het zat. Wij keken rustig toe. Na ik denk 30 minuten werd ons via de intercom (door de gezagvoerder) medegedeeld dat het probleem niet spoedig gemaakt kon worden en wij met een ander vliegtuig richting onze eindbestemming zouden vliegen. Met een bus werden we allemaal richting het nieuwe vliegtuig gebracht die elders op de luchthaven stond. Met 1,5 uur vertraging konden we dan eindelijk de lucht in!

Om 15:20, Zijn we aangekomen op Spitsbergen, na een goede vlucht kwamen we aan in regenachtig weer. Het regende niet hard, maar er stond wel een straffe wind. Het is een klein vliegtuig, je kwam binnen in een kleine hal met 1 loopband voor de koffers. En ja ja onze eerste ijsbeer (Allowel deze was wel opgezet, ik denk niet dat dit telt voor de wedstrijd) Dus helaas jullie blijven nog even in spanning op welke dag wij onze eerste levende ijsbeer zien.

Na dat we met de bus naar ons hotel waren gebracht en waren ingecheckt, hebben we onze spullen op onze hotelkamer neergezet en zijn we richting de winkelstraat van Longyearbyen gelopen. Het viel ons op dat er ontzettend veel souvenir winkeltjes zijn in een niet al te grote winkelstraat. Na een kleine wandeling hebben we ons naar onze hotelkamer bevonden om even een filmpje te kijken en te ontspannen met een warme douche, even klimatiseren noemen we dat.

Na de Film hebben we een langere wandeling gemaakt, we zijn met de fotocamera in de hand op pad gegaan en een heerlijke lange wandeling om het dorp heen gemaakt. Dit kon makkelijk op dit tijdsuur omdat het gewoon niet donker wordt (ook niet schemerig) rond 23:00 uur waren we terug op onze hotelkamer om eens een poging te doen om te gaan slapen.

Vandaag 6 juli hebben we ons om kwart voor negen richting de ontbijtzaal bevonden om een heerlijk ontbijt te nuttigen voordat de dag zou beginnen. Na het ontbijt hebben wij onze koffers gepakt omdat deze voor 12:00 uur in een bepaalde kamer moesten staan zodat ze konden worden opgehaald om richting de boot te worden vervoerd. Wij zelf worden vanmiddag om half 4 opgehaald om richting de boot te gaan. In de tussentijd hebben we nog heerlijk gewandeld en een aantal oude gebouwen bekeken, o.a de kolenmijn. We zitten nu te wachten op onze bus die ons na de boot gaat brengen en over 2 dagen kunt u een nieuw bericht van ons verwachten over nieuwe belevenissen op de boot.

Groetjes
Bart en Chantal