Bezoek van de Tempel met Bu susi (bu = zuster/non) - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu Bezoek van de Tempel met Bu susi (bu = zuster/non) - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

Bezoek van de Tempel met Bu susi (bu = zuster/non)

Door: Chantal vd berg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

17 Juni 2010 | Indonesië, Malang

vanmorgen om 08:00 was het weer tijd op om te staan, met veel goede moet stonden we vrij vlot langs ons bed.

na ons te hebben aangekleed, zijn we wezen ontbijten, het vrouwtje die dit voor ons regelt heeft eindelijk door dat we op de vroege morgen gewoon lekker alleen een roti = broodje willen. ze wil van alles voor ons halen, maar dat hoeft van ons helemaal niet. ze kijken bij het leeg maken van jou prullenbak wat jij hebt genuttigd en dan kan het zomaar zijn dat het een dag later ook op tafel staat. dit is soms erg vervelend. het is natuurlijk wel lief, maar wij hoeven niet zo veel luxe. gewoon een broodje hagelslag is al voldoende, die staat namelijk standaard op tafel.

Naar het ontbijt ben ik mij gaan omkleden in mijn eens zo witte broek maar nu lekker zwart, dit komt doordat waar de computers staan veel vulkaanas rond dwarrelt in de lucht, en de computers dus erg vies zijn. vandaag ben ik verder gegaan waar ik gisteren was geëindigd. lokaal 2 en 3, heb ik getest en de werkende computers verplaatst naar 1 lokaal, zo blijft het overzicht er en weet je zeker wat het wel en niet doet. van de 60 pc`s zijn er nog maar 20 functioneel. we hebben nog geprobeerd het keyboard error op te lossen maar dit lukte onze niet, we weten nu waarschijnlijk ook de oorzaak. het blijkt dat het vulkanisch as lichtelijk geladen is met elektriciteit. dit is het zelfde effect als jij met een wollen trui een pc al kan opblazen dat kan dit as dus ook doen, en dat is waarschijnlijk dus ook de kortsluiting geweest voor deze computer. de computers die dus deze melding geven kunnen worden afgeschreven. de floppydisk error`s en de bleu screen`s hebben wij gefikst door hardware uit de keyboard error`s pc`s te halen en hier in te plaatsen.

dit hebben we tot ongeveer 13:00 uur gedaan, hierna wouden we wat gaan eten, maar omdat ik zwarter was dan zwart wou ik eerst douchen, dit was een hele opgave want een goede douche hebben we hier niet. het water is koud (dit is nog niet heel erg) maar er komt een straaltje uit waarmee je bijna 2 minuten nodig hebt om een normaal glas water te vullen ;) maar na het douchen voelde ik mij weer heerlijk fris en zijn we gaan eten, ook nu hebben we het voor elkaar dat ze s`middags naast de rijst en soep ook roti = brood klaar zet. na de lunch zat onze werkdag er op! we zouden op tournee gaan samen met Bu Susi (bu = zuster/non).

zo gezegd zo gedaan, samen met 3 kindjes betty, juni en iwan en dan bu susi en de chauffeur zijn we richting de tempels gereden. eerst zijn we bij de tempel candi jajaghu geweest dit was een oude tempel, hier kon je niet in maar wel opklimmen. de meeste stopte waar het trappetje eindigde, maar ik ben helemaal tot op de top geklommen hier is een heel leuke foto van. alleen het uploaden duurt zolang dat dit ik pas in Nederland er op zet. na het veilig beneden komen hebben we samen met de kinderen een zakje chips gegeten en wat gedronken dit was erg leuk.

na deze eerste tempel zijn we door gereden naar de tweede tempel, de chauffeur was heel even de weg kwijt en ging het even vragen, maar al snel daarna waren we aangekomen bij de tweede tempel, de naam van deze tempel was candi kidal. dit was een tempel waar je rond omheen kon lopen en in een iets betere staat was dan de eerste tempel. hier zijn we ongeveer ik denk een uurtje geweest. naar deze bezoekjes zijn we weer in de auto gestapt op weg terug naar het weeshuis/ de school. maar we gingen niet in een keer terug naar huis huisje, we zijn eerst nog gestopt bij een donut winkel, hier mochten we allemaal naar keuze een donut uitzoeken, ik ben voor de strawberry choco gegaan, dit was een donut met chocolade saus en met aardbeien bestrooide hagel. hij was extreem lekker:) normaal zijn we heel zoet maar deze echt niet.

naar een kleine 30 minuten zijn we terug gegaan naar het weeshuis / de school. onderweg hebben de kinderen ons nog liedjes geleerd. dit was erg leuk. de naam van het liedje was sayonara, bangun tidur en zo nog een aantal anderen. wij hebben hun ook Nederlandse liedjes laten horen waar ze ook erg van genoten. helaas moesten we toen we afscheid nemen voor vanavond omdat we alweer thuis waren. de kindjes moesten weer naar de afdeling en wij moest weer terug. we hebben hierna even geïnternet en daarna werden we opgehaald om te komen eten. tot onze grootste verrassing stond er vanavond geen nasi op het menu, maar lekkere spaghetti met overheerlijke saus en hollande patatjes. voor de verandering was dit best lekker. na het eten heeft de mevrouw die dit alles voor ons verzorgd ons ook nog een liedje geleerd, terima kasih ibu, terima kasib ibu, deze heb ik helaas nog niet kunnen terug vinden op het internet maar het is wel een onwijs leuk liedje.

nu is het voor mij weer hoog nodige tijd om wat slaapuurtjes te pakken dus ik zou zeggen Tidur enak (slaaplekker), Sampa Jumpa (tot ziens) en sampa besok (tot morgen)

• 17 Juni 2010 - 23:07

Mama:

lees dat je je opperbest vermaakt en heel veel leuke dingen doet.
    als je dadelijk terug komt spreek je vloeiend hun taal.
    je leert nu hoe het leven in indonesi is.
    veel plezier morgen
    liefs mama