Eerste dag echt werken!! en ja ook een rondleiding - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu Eerste dag echt werken!! en ja ook een rondleiding - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

Eerste dag echt werken!! en ja ook een rondleiding

Door: Chantal vd berg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 Juni 2010 | Indonesië, Malang

Zo Selamat Siang (goedemiddag), voor mij is het nu selemat malam (goede avond) er is vandaag weer extreem veel gebeurd. Maar ja echt het is gebeurd we gingen aan h et werk. Maar je mag ook drie keer raden dit ging niet zonder slag of stoot. Dus laat ik beginnen bij het begin. We begonnen vanmorgen met heel goede moet, en stonden om 08:00 uur (lokale tijd) langs het bed. Ik dacht ik ga nog even snel een download binnen halen van avg 9, de offline versie. En ging dus nog even naar het kantoortje. Ik had de download nog niet aangezet, en toen kwam de nederlands sprekende meneer binnen met de vraag of wij deze week een keer twee Nederlandse meisjes te helpen met hun foto`s online te plaatsen. Hun zijn hier voor 2 maanden op stage voor de opleiding fysioterapeut. Naar deze maanden gaan zij op doorreis/wereldreis naar nog verschillende landen. Wij hadden zo iets gezellig nog twee Nederlanders en zeiden dus volmondig ja dat wij wel wilden helpen.

maar wat wij niet wisten is dat deze meneer de dames gelijk ophaalde, dus was het weer geen werk in de ochtend haha hoe kan het ook anders het lijkt bijna of ze er zijn om je van het werk af te houden en alleen leuke dingen te laten doen. maar okay geen probleem. We hebben ons zelf dus voorgesteld aan de meisjes en zij aan ons. We hebben leuke gesprekken gevoerd en toen wouden zij ons hun afdeling laten zien. Dit hebben wij toen gedaan, we hebben de fysiotherapie gezien, en de moteriek stiemulering. Ze hadden van alles een stastoel om te leren staan. En een waterbed en ballenbak. Dit is om kinderen kennis te laten maken met verschillende stoffen of attributen. De kinderen zijn nu op vakantie dus we hebben ze niet echt in actie gezien. Maar het gaf een erg goed gevoel.

daarna zijn we nog even rondgelopen en nog aan aantal mensen ontmoet op de school/ het weeshuis, de hele oude mensen maar ook de aller jongste. Na dit heb ik hun het kleine kindje laten zien die ik zo onwijs lief vindt. Het is zo een deugniet, alleen op dat moment sliep hij dus ze hebben hem niet actief gezien, het is een jongetje van 2 jaar oud. Hierna zijn we doorgelopen naar de batikwinkel van het weeshuis hier konden wij zien hoe ze de batik maken dit is erg gaaf. Ze hebben eerst een tekening en daar doen ze dan kaarsvet overheen, en wat dan groen moet worden dan halen ze op die plekken het kaarsvet weg en dan wordt het kleed in het groene dompelbad gestopt. En zo gaat het met alle kleuren tot deze batik klaar is.

na de batikshop hebben wij hun huisje bekeken, dit is het huisje waar Arjan de vorige keren heeft gezeten. Maar nu hebben wij ook een relaxt huisje okay het is simpel maar we hebben en bed dus niks te klagen.

haha ja en nu komt het je gaat het niet geloven, maar hiernaar zijn we een broodje gaan eten en echt aan het werk gegaan. ik heb bedacht om de meest lege ruimtes van de drie te gaan vullen met de werkende computers. Ik ben dus maar begonnen met eerst de tafels een beetje schoon te maken, want deze waren helemaal zwart, dus en al een tijd niet schoon gemaakt en dit komt door het as van de vulkaan dat in de lucht mee dwarrelt. Na dit heb ik in het eerste hokje alle 9 de computers getest, hiervan waren er 4 nog helemaal in orde, en de andere zes hadden een dode hardeschijf of anders wel een keyboard error of videokaart error. Van deze 6 pc`s heb ik gekeken welke nog te herstellen waren en dit waren er nog 4, de andere twee kunnen worden afgeschreven. Uit de 2 echt kapotte pc`s heb ik dus ook de hardeschijf, floppy en of wel de videokaart er uit gehaald om weer te gebruiken in een andere pc. Dit werkte goed en nu zijn er weer 7 werkende pc`s. tot nu toe. Morgen ga ik verder met kamer 2 en 3, en ook van daar ga ik dus het zelfde te werk alle goede gaan naar kamer 1, en de slechte blijven met een reden er bij achter. Op kamer 3, kamer twee kunnen ze straks gaan gebruiken voor andere dingen.

na dat dit was gedaan zijn we naar dhr romo P. Janssen gegaan (romo =geestelijke) deze meneer is de oprichter van dit tehuis en is zeer vriendelijk hij spreek zowel Indonesisch als Engels en Nederland. Wel is deze meneer redelijk op leeftijd waardoor hij dus sommige momenten de talen door elkaar mengt, we zijn op de groepsfoto geweest met romo P. Janssen. Toen we terug waren hebben we nog even aan de computers gewerkt en zijn toen uit eten geweest, op zijn bijna Hollands haha een lekker klein frietje. De nasi komt mij bijna mijn neus uit haha, maar mag het denk ik nog heel vaak eten.

daarna werden wij opgehaald om een klein schooltje te komen bekijken, wat een leuk schooltje, veel leuk speelgoed en een super liever lerares. Ik weet zeker dat alle 40 kindjes het daar onwijs naar hun zin hebben. Ze hebben zelf een kabelbaan in het gebouw hangen, en dan mag je raden tuurlijk moest ik die ook even uit proberen. Na dit bezoekje zijn we terug naar het weeshuis/ de school gegaan.

ik zit nu op bed dit berichtje te typen om hem straks de kunnen posten voor jullie! Ik heb in die tijd samen met de mevrouw die voor ons kookt en opruimt de matrassen verwisseld, nu hebben we geen betonnen matras meer maar een heerlijke zachte, wat zou ik prettig slapen vannacht.

zij heeft mij wat Indonesische woordjes geleerd en ik haar Nederlandse, ze konden ze allemaal vrijsnel goed uit spreken, ik sprak met wat oefening ze ook redelijk snel uit. Kan ze niet opschrijven omdat ik nog niet weet hoe je het spelt maar dit komt nog wel goed.

morgen gaan we smorgens actief aan de slag vanaf een uurtje of 08:00, en dan smiddag worden we weer meegenomen naar een tempél dacht ik. En dan mag het jongetje van twee ook mee. Ben erg benieuwd. Maar hier ga ik jullie zeker nog meer over inlichten in mijn volgende blog.

Sampa jumpa en Tidur Enak. (tot ziens en slaaplekker)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 29 April 2009
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 56181

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 17 Juli 2014

Madeira, Funchal

05 Juli 2011 - 17 Juli 2011

Spitsbergen

12 Juni 2010 - 10 Augustus 2010

Bali

Landen bezocht: