School, engelse les en dolfijntje (umm toeristen) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu School, engelse les en dolfijntje (umm toeristen) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

School, engelse les en dolfijntje (umm toeristen)

Door: Chantal vd berg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

Zo hier komt weer een update, ik heb de afgelopen dagen echt onwijs bijzondere maar zeker wel gave dingen meegemaakt! Ik begin bij de woensdag en eindig bij de vrijdag morgen. Ben je nieuwschierig zie snel verder.

woensdag
Vandaag was het een dag die we niet snel zullen vergeten, naja geen enkele dag eigenlijk maar deze morgen hebben we wel iets heel speciaals gedaan. Een week geleden waren we bij een schooltje op bezoek geweest en toen zagen we dat het dak van ellende naar beneden kwam en dat er totaal bijna geen tafeltjes en stoelen waren. En het ergste de kinderen hadden bijna geen boeken. Wat hebben bart en ik nu gedaan, wij zijn de dagen erna naar een winkeltje geweest en hebben voor elk kindje afzonderlijk (81 kinderen) voor klas 1 en 2 een Schrijfschrift, Potlood en gum gekocht en voor klas 3 tot 6 een schrijfschrift en pen. Ook nog 2 posters met het alfabet er op en voor de leraar van klas 1 en 2 een puntenslijper waar de kinderen hun potloodpunt kunnen slijpen. Deze woensdag zijn we dus terug gegaan naar het schooltje en we werden al vriendelijk onthaalt door allerlei kindertjes. Iedereen was heel nieuwsgierig. We hebben eerst even in het lerarenhokje gezeten, en op dat moment werden de kindertjes bij elkaar geroepen. Wij dachten we gaan zo alle klassen langs en geven de boekjes daar. Maar nee de kindertjes stonden allemaal in een lange rij te wachten op ons. Samen met de leraren hebben we de boekjes uitgedeeld, en echt je zag de trots op de gezichtjes van de kinderen zo mooi:) na het geven hebben we nog een groepsfoto gemaakt, en eentje waarop ik zei nu allemaal met de boekjes in de lucht:) en werkelijk die is heel leuk geworden, hij staat bij mij op de desktop als achtergrondfoto!!

Na dit mooie avontuur zijn we doorgegaan naar de universiteit voor de handtekening op mijn formulieren die nodig zijn voor al de IB-Groep gaat vragen of ik bewijs heb dat ik daadwerkelijk in het buitenland stage heb gelopen.

daarna zijn we nog even iets wezen eten en door gegaan naar het postkantoor, hier hebben we de kaartjes op de post gedaan dus ik hoop dat ze aankomen!! We hebben nog wat nieuwe posters gehaald voor de Engelse les van donderdag en daarna zijn we terug gegaan naar lovina om lekker te gaan relaxen.

Donderdag
Deze ochtend moesten we erg vroeg uit de veren, we moesten om half 8 met de Engelse les beginnen en moesten nog ongeveer 40 minuten brommeren voor we bij het schooltje waren. Om 5 voor half 8 waren we op het schooltje en zijn we ook heel leuk door de kindertjes begroet, we hebben hun ochtendritueel nog even bijgewoond (het bidden richting de tempel) en daarna zijn we richting de eerste klas gelopen. Hier zaten klas 5 en 6 op ons te wachten voor een Engelse les dus het was heel gzellig druk, je zag dat ze erg verlegen waren maar open stonden voor informatie. We begonnen met het voorstellen tellen en het alfabet daarna hebben we nog met dierennamen, omgeving en lichaam gepraat.. de kinderen deden heel actief mee! En vonden het heel leuk naar afloop een leuke foto en daarna zijn we door gegaan naar het tweede schooltje voor nog een Engelse les, hier zou het iets moeilijker worden omdat we geen Engels-Indonesisch vertolker hadden, maar de kinderen waren hier wel van een hoger niveau. Ook zij hebben onwijs genoten van de Engelse les.
naar 3 uurtjes zat het er dan op, naar een afscheid en een zwaai zijn wij terug gereden richting lovina om ons ontbijt te gaan nuttigen! Naar het ontbijt zijn we nog weer even terug in bed gedoken om nog een paar uurtjes te nappen, we hadden een hele korte nacht gehad namelijk.

naar het opnieuw opstaan zijn we richting de Sing sing waterval gegaan, dit is een niet al te grote waterval, maar 2 watervallen op 1 plek en je kan er lekker zwemmen. 1 ding was wel jammer we zijn afgezet door de gids. Dit was wel balen maja kan gebeuren en volgende keer gebeurt het ons niet meer!

naar even een duik in het zwembad zijn we lekker wezen eten savonds in een vrij nieuw restaurantje, Perfect eten echt niet normaal. Daarna al weer wezen slapen omdat het vrijdag al weer vroeg opstaan zal worden.

Vrijdag
Nou vandaag het is dan vrijdag, over 3 dagen vertrekken we alweer uit lovina richting Negara. Hopelijk is er een hotel te vinden:P maja dat zien we wel als we daar heen gaan. Vandaag zijn we om 05:30 opgestaan omdat we graag dolijntjes wouden spotten. Klein beetje spijt hadden we er wel an omdat we in lovina waren gegaan en niet in seregit. We gingen de zee op en de gezegdes kwamen uit! Wel meer dan 50 bootjes, en als er 1 doflijn was gingen ze er allemaal op af het was bijna toeristen spotten inplaats van dolfijnen. Maar naar ongeveer een 45 minuten, had onze driver het door wij wouden niet zoals alle toeristen dus de moter uit een lekker dobberen op het water, en binnen 15 minuten waren wij omringt door dolfijntjes:), helaas niet zoveel foto`s kunnen maken omdat de rest dat doorhad en op ons afkwam stormen en dus floep alle dolfijnen weer weg.

De tip voor iedereen die naar bali gaat “GA NOOIT MAAR DAN ECHT NOOIT IN LOVINA DOLFIJNEN SPOTTEN, TENZIJ JE TOERISTEN WIL ZIEN!!!”

Voor nu een einde van dit blog.. tidur enak (jullie liggen nog allemaal te slapen) ik ga genieten van het zonnetje en neem ffkes een duik in het zwembad.

• 16 Juli 2010 - 13:02

Jo & Marga:

hoi jonge lui wat jullie toch allemaal beleven dat vergeet je nooit weer wat zullen die kids blij geweest zijn met schrift en potlood mooi werk!!! blijf volop genieten de tijd vliegt
    over 25 dagen kom je weer thuis wat zul je straks veel foto's hebben
    hier alles oké groetjes van ons allen doei

• 16 Juli 2010 - 16:03

Erik:

Was Nyoman jullie schipper? Die weet anders precies hoe en waar je de dolfijnen kunt vinden. Rustig afwachten totdat de toeristen alweer aan de wal zijn. En dan naar de 'highway'. Na het eten, gaan de dolfijnen hier spelen :-)