Crematie, Ubud, apenbos enz! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu Crematie, Ubud, apenbos enz! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

Crematie, Ubud, apenbos enz!

Door: Chantal vd berg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

27 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

Ha die thuisblijvers, over minder dan twee weekjes moet ik al weer vaarwel zeggen tegen het mooie Bali, maar voor het zover eerst nog een aantal mooie blog over onze belevingen!

om te beginnen begin ik bij een crematieplechtigheid (ceremonie) na dat wij vrijdag waren aangekomen werd dit aan ons gevraagd of we dat zouden zien. Dit zou de zaterdag plaats vinden en leek ons erg interessant. We hebben niet het begin bijgewoond, dit omdat er een hele wandelstoet met gebeden aan vooraf gaat. Ook word de dode persoon op elke kruispunt om gekeerd, dit om de ziel in de war te maken! Zodat deze het huis niet meer kan terug vinden. Wij zijn gelijk naar de plek gegaan waar het moest gaan gebeuren, toen wij aan kwamen er ook allemaal dieren en kisten aan die naar boven werden gebracht. Die werden op hun eigen plateau gezet en toen begon het lange wachten. Elk dier was voor een persoon bedoelt. Alleen omdat een crematieplechtigheid super duur is hier, doen ze dat meestel gezamenlijk, afgelopen zaterdag (2 jaar geduurd) waren er 15 personen die gecremeerd zouden worden ( in principe waren het eigenlijk alleen nog maar botten) het geen wat van de overleden persoon was over gebleven, kwam later samen met familie richting de plaats waar de crematie plaats zou vinden. Eerst liepen ze rond het dier, en daarna werd het dier opengemaakt en gingen de botten in het dier samen met de offers en noem het maar op. Toen iedereen klaar was met het dier te vullen werd er afgeteld door de priester satu dua tiga, en toen ging in een keer de fik der in. Het aparte is bij de ceremonie het is gewoon in de openlucht dus je ziet echt alles, zo dus ook soms botten of andere dingen. Nou dat geluk hadden wij er viel een waar schedel van een persoon naar beneden tijdens het verbranden. We hebben nog even staan kijken en zijn daarna richting huis gegaan.

wat hier naast het rond draaien nog heel anders is dan in Nederland. In Nederland is het vaak een treurige bijeenkomst om dat er een geliefde is verloren, hier mag absoluut niet gehuild worden, als je huilt maakt het de geest lastig om zich los te maken van het lichaam, dus is het hier een klein feestje.

Later op de middag zijn we richting de Goa gajah gegaan, dit is de olifantengrot. Je liep een stukje naar beneden en dan kon je in een grotje kijken. dit viel een beetje tegen, we hadden er meer van verwacht. Hier zijn we ook nog een stuk de jungle in gelopen helemaal naar beneden dit was wel grappig, op een gegeven moment hadden we zoiets laten we maar weer naar boven gaan voor het donker wordt.

de zondag hebben we smorgens heerlijk rustig aangedaan, en daarna zijn we zijn met Ilse richting ubud gegaan. eerst hebben we een fles whisky gekocht en een regenjapon de afgelopen dagen regent het namelijk onwijs veel. Daarna zijn we door gegaan naar het apenbos bij ubud, alleen viel dit opnieuw erg tegen het was leuk de aapjes die er waren. Maar wij hebben ze op zoveel plekken in het wild langs de weg gezien, dat dit gewoon eigenlijk toeristen kijken was. Zoveel mensen. Hier waren we dus weer vrij snel uit. Daarna zijn we op zoek gegaan naar iemand die waterrafting aanbood, en Samen met een gids zijn we die kant op gereden. Eerst hadden we er eentje die koste 790.000 rp per persoon, dit vonden wij erg duur. En zijn dus verder gaan kijken daarna kwamen we bij nog iemand uit, en die bood het zelfde aan voor 560.000 Rp per persoon. Dit klonk al iets reëler maar dit hebben wij nog kunnen afdingen naar 500.000 RP per persoon. Naar de reservering zijn we terug gegaan richting ubud en hier hebben we heerlijk rond gewandeld en kunst bekekenen. Later op de avond hebben we nog gegeten in ubud en daarna zijn we terug gegaan naar ons huisje.
Maandagochtend was opnieuw een heerlijk rustig ochtendje smiddag rond een uurtje of 1 zijn we beetje rond gaan rijden, het was helaas erg regenachtig dus de japon kwam onwijs goed van pas. Voor we weg gingen, ben ik onwijs hard op mijn snufferd gegaan! we hebben een trapje met plavuis voor ons huisje, en hier glee ik uit viel van het trapje af, ik kwam best lelijk terecht, dus weer een aantal schaafwonden er bij. Haha ik had er nog niet genoeg! We hebben kunst, vazen hout en meubels bekeken tijdens onze trip. Dit was heel leuk om te doen en wow wat een onwijs mooi spul hebben ze hier voor zo een goede prijs. Alleen het nadeel voor ons is verschepen is te duur, dat het gewoon bijna even duur is als je het in Nederland zou kopen. Rond half 4 zijn we richting een Italiaanse vriend van Wayan gereden en hebben nog even zitten praten en een beetje mie gegeten. Daarna terug richting huis om te eten, daarna even lekker gedoucht en een filmpje gekeken.

vandaag is het dan dinsdag en was het echt waar een onwijs geslaagde dag. Vanochtend werden we met de taxi opgehaald om te gaan wildwaterraften. Bij het bedrijf aangekomen kregen we een kluisje voor onze spullen en moesten we wachten op onze mede passagiers. Daarna reden we richting het startpunt van de tocht, we kregen hier allemaal een zwemvest, helm en peddel. Toen begon de glibberige weg naar beneden. Naar een ongeveer 10 minuutjes waren we beneden en kregen we nog een uitleg en klommen we in onze boot. Nog even een laatste paar instructies gingen we het water op. We begonnen met peddelen al heel snel zagen we hele mooie figuren in de muur, hier zijn we even gestopt om foto`s te maken. Daarna zijn we weer door gevaren. Onze gids was echt heel stoer, hij zo jullie zijn voor het eerst aan het raften, ja umm ik ook. Allemaal dat soort geintjes. Echt heel grappig. Op een gegeven moment zij hij ja er kan nu gezwommen worden maar we waren een beetje ongelovig aan het kijken, en toen zij het nog een keer niemand durfde maar ik had zo iets gewoon springen. En nog geen twee seconden later sprongen de andere ook. En zijn we een stukje wezen zwemmen wij waren de enige die dit mochten de rest van de andere organisaties stonden netjes waar ze der uitkonden en verder niet. Wij gingen onder een waterval staan, deze was echt sterk en kentterde op onze helm, en naar een paar minuten nadat de andere gezien hadden dat wij zoveel fun hadden gingen ook hun het proberen. Daarna zijn we weer in de boot geklommen en verder gevaren. Met veel actie in het water, en een vast loper op een rots was dit echt heel geslaagd. Dit is zo cool raften, echt iedereen waar het mogelijk is doen, gewoon doen!!! naar ongeveer 2 uur waren we bij het eindpunt aangekomen en moesten we een onwijs lange trap beklimmen om weer bij het kantoor te komen. Daar hebben we nog even lekker gedoucht en gegeten (included) samen met het andere stel hebben we een foto cd gekocht met onze foto`s, de actie foto`s (wij aan het raften) het andere stel heeft de cd en wij hebben ze op de laptop. Ze zijn echt onwijs leuk geworden.

vanmiddag zijn we nog naar gianyar geweest en over de markt heen gewandeld hier heb ik een T-shirt gekocht met tweety, onwijs leuk maar toch weer niet te kinderlijk. Daarna hebben we nog even iets gegeten en zijn we rond 17:00 uur terug gegaan naar bedulu. Hier hebben ik ilse nog even geholpen met een scan te maken. Daarna hebben we nog even iets gedronken bij Yah pulu, en daarna zijn we richting ons huisje gegaan.

we gaan vanavond misschien nog een filmpje kijken, maar waarschijnlijk niet! Morgen wordt weer een leuke dag (als we ons plan volgen) reptielenpark en vogelpark. Maar hier lezen jullie snel meer over in een volgende blog!

voor nu Sampai jumpa and Tidur enak (voor vanavond)

• 29 Juli 2010 - 20:19

Pappa:

Hallo luitjes het is niet alleen bij jullie slecht weer want hier regent het ook. ze willen begin augustus weer een hitte golf dus wie weet is het hier dan heet als jullie terugkomen.
    sampa jumpa

• 30 Juli 2010 - 22:11

Erik:

idd in het monkey forest zijn de toeristen het leukst :-)