Dag 5, walrussen en een ijsbeer skelet - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu Dag 5, walrussen en een ijsbeer skelet - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

Dag 5, walrussen en een ijsbeer skelet

Door: Chantal van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

13 Juli 2011 | Spitsbergen, Longyearbyen

Het weer is erg omgeslagen! Gisteren was het zeer helder je kon zeer ver weg zien, maar vandaag is het sinds vanmorgen zeer dichte mist. We zien een hoop water om ons heen, maar door de mist kunnen we meer dan het water niet zien.

We hebben vandaag 2 excursies gemaakt, de eerste was een zodiac cruise naar Kapp Fanshawe Alkefjellet (“Mount Guillemot”) Hier hebben wij 60.000 Guillemot`s gezien die aan het nestelen waren. Echt een wonderbaarlijk mooi gezicht al die vogels op die bergen! Hier hebben we mooie foto`s van gemaakt. Onderweg terug kwamen we nog 2 guillemot`s tegen die aan het vechten waren!

Later op de middag hebben we onze eerste landing gemaakt bij Torellneset op Nordaustlandet.
Heerlijk gewandeld over een ruig landschap; veel steen en ook sneeuw. Tijdens de wandeling heeft onze gids ons veel uitgelegd over kleine bloemetjes die hier groeien op Spitsbergen; buttercup and the poppy flower. Daarnaast hebben we een sneeuwgevecht gehouden en hebben 2 Chinese meisjes voor het eerst in hun leven een sneeuwengel gemaakt in de sneeuw. Daarna zijn we verder gewandeld en kwamen we uit bij een skelet van een kleine ijsbeer, deze had het hoogstwaarschijnlijk niet overleefd door het barre weer. Op het einde van de wandeling konden we walrussen spotten, sommigen lagen te slapen en een paar van hen zwommen in het water. Ook hier konden we mooie foto`s van maken. Daarna was het tijd om terug te gaan richting het schip om te genieten van een heerlijk rustig avondje.