Dag 11, ijskoude zeeduik op de laatste dag! - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu Dag 11, ijskoude zeeduik op de laatste dag! - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Chantal Berg - WaarBenJij.nu

Dag 11, ijskoude zeeduik op de laatste dag!

Door: Chantal van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

20 Juli 2011 | Spitsbergen, Longyearbyen

Vandaag is onze laatste dag aan boord van de Vavilov, morgenochtend direct na het ontbijt gaan wij van boord af. Maar voor het zover is vertel ik jullie eerst nog even iets over de laatste dag op onze trip rond Svalbard (Spitsbergen)

Vanmorgen hebben wij om 08:50 een landing gemaakt op Alkhornet, bij de ingang van Trygghamna. Hier stond een trip gepland van ongeveer 3 uur. Er was een snelle groep en een medium groep. Omdat wij vandaag wilden genieten van onze laatste landing hebben we gekozen voor de medium groep. We kregen tijdens de wandeling uitleg over gesteente, en over verschillende vogels. Dit was zeer interessant. Daarnaast zijn we een flink stuk de berg opgewandeld en kwamen nog hele grote groepen rendieren tegen. Eerst 3 vrouwtjes met 4 jonkies en later nog een mannetjes rendier. Deze laatste liep op 5 meter afstand en hier zijn dus ontzettend mooie foto`s van gemaakt!

Onze gids zei ons dat we 10 minuten voor ons zelf op de berg mochten lopen omdat dit onze laatste landing zou zijn voor deze trip, en dus even 10 minuten mochten genieten van het onwijs mooie uitzicht. Daarna was het tijd om terug richting beneden te lopen.

Toen we terug waren aan het beginpunt Trygghamna, was het zover “iets waar we de hele reis op hadden gewacht” De zeeduik! We kleedden ons uit om ons in het extreem koude water te begeven om een heerlijke Noordpoolduik te maken. Er waren ongeveer 20/25 passagiers die dit aandurfden. Ook Bart en ik hebben de duik gemaakt! Bart was er na ongeveer 1 minuut weer uit (met een iets verhoogde stem verliet hij het water) Ik daar in tegen genoot er ontzettend van de eerste minuut was vrij koud, maar daarna heb ik denk ik nog 4/5 minuten rondjes gezwommen! De overige passagiers riepen van alles van superheld tot gek. (echt grappig) Daarna konden we terug naar de boot om ons heerlijk op te warmen! En was het tijd voor de lunch.

Later op de middag hebben we nog een rondleiding met uitleg gehad over de machine kamer, wetenschappelijk materiaal en over de brug veel geleerd. Het was een rondleiding van ongeveer 45 minuten, maar zeker de moeite waard als je de kans krijgt.

Ook was het vandaag betaaldag, alles gaat op rekening en op de laatste dag betaal je alles in 1 keer, dit werkt overzichtelijk en is zeer handig.

Als afsluiter van de trip was er nog een afscheidsreceptie en slide-show van alle ingeleverde foto`s die we alles op een dvd mee naar huis krijgen morgen na het ontbijt. Daarna was het tijd voor een speciaal kapiteins diner. Een soort afscheids diner met de gedachte er bij “til we meet again”

Dit is mijn laatste blog zijn van deze trip, ik hoop dat jullie er veel aan hebben gehad! En dat degenen die nog gaan iets hebben geleerd, en weer meer te weten zijn gekomen over verschillende dingen! Leuk dat jullie mij volgden, en ik wens een ieder die deze reis nog gaat maken een ontzettend fijne en mooie tijd toe. (Ik raad het iedereen aan!)

Wij gaan er nog een mooi eind aan breien nu met een laatste drankje aan boord van de Vavilov om morgen weer met 2 voeten op Longyearbyen (het vaste land) te staan.

Geleerde Russische woorden tijdens onze trip (Russische boot):

Har-a-sho = Good
Dobrey Vechey = Good Evening
Dos-tree-chay = Til we meet again

Tips voor aanstaande reizigers richting Svalbard (Spitsbergen):

* Neem goed fotomateriaal mee, want er valt een hoop mooie dingen te fotograferen tijdens de boat cruises, zodiac cruises en de landingen aan land.

* Neem naast goede handschoenen, ook dunne mee zodat je tijdens het fotograferen geen koude handen krijgt.

* Wil je een unieke kaart sturen? Doe dit dan in Ny Alesund 79° N! Hier staat het meest noordelijke postkantoor te wereld.

*Vergeet absoluut geen verrekijker mee te nemen, dit is echt een must have aan boord van de boot

* Denk aan Thermo onderkleding (dit is soms best prettig tijdens de zodiac cruises)

* En de beste tip! Geniet van alles wat je ziet, alle mooie dingen om je heen tijdens de tochten…